Sonntag, 24. April 2011

Ad de Bont - Vluchteling?

Maar ik ben geen vluchteling,
want ik ben niet gevlucht.
Ik ben weggewaaid
als een blad van een boom.


Er is in ons land
een verschrikkelijke wind opgestoken,
een wind vol vuur en verkrachting,
en op een dag,
op een dag die ik me niet meer herinner,
die ik me niet meer durf te herinneren,
ben ik weggewaaid.

Wie zou er uit zichzelf vluchten,
wie zou er zonder afscheid te nemen
z'n eigen huis
z'n eigen dorp of stad,
z'n eigen land
z'n eigen familie in de steek laten
en dan
ergens aankomen
waar je niet welkom bent?

Vluchtelingen zijn nooit welkom
nergens;
dat weet iedereen.
Dat heeft zelfs de geschiedenis
al zo vaak bewezen.

Waarom zou je dan vluchten,
waarom een langzame dood
in een vreemd land,
als je op de drempel van je eigen huis
ook kunt sterven?

Vluchtelingen bestaan niet,
er bestaan alleen weggewaaide mensen
die door de wind
over de wereld zijn geblazen.


__________________________________________________________________________


Flüchtling? 


Aber ich bin kein Flüchtling,
denn ich bin nicht geflüchtet.
Ich wurde weggeweht
wie ein Blatt von einem Baum.


In unserem Land
ist ein schrecklicher Wind aufgezogen,
ein Wind voll Feuer und Vergewaltigung,
und eines Tages,
eines Tages, an den ich mich nicht mehr erinnere,
an den ich mich nicht mehr traue zu erinnern,
wurde ich weggeweht.


Wer würde freiwillig flüchten,
wer würde ohne Abschied zu nehmen
sein eigenes Haus,
sein eigenes Dorf oder seine eigene Stadt,
sein eigenes Land,
seine eigene Familie im Stich lassen
und dann
irgendwo ankommen
wo er nicht willkommen ist?


Flüchtlinge sind nie willkommen
nirgendwo;
das weiß jeder.
Das hat selbst die Geschichte,
schon so oft bewiesen.


Warum sollte man dann flüchten,
warum einen langsamen Tod
in einem fremden Land finden,
wenn man doch auf der Türschwelle seines eigenen Hauses
auch sterben kann?


Es gibt keine Flüchtlinge,
es gibt nur weggewehte Menschen,
die durch den Wind
über die Welt geblasen worden sind.

1 Kommentar: